Formål for faget engelsk
Formålet med undervisningen i engelsk er, at skabe lyst til, udvikle og fremme elevernes forståelse, kundskaber og færdigheder i faget, således at de kan forstå talt og skrevet engelsk og kan udtrykke sig mundtligt og skriftligt. Undervisningen skal samtidig udvikle elevernes bevidsthed om engelsk kultur, historie, sprog og sprogbrug samt om sprogtilegnelse.
Undervisningen skal fremme elevernes lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt sammen med andre. Undervisningen skal tale til elevernes fantasi og engagement, så de finder glæde ved at udtrykke sig sprogligt. Den skal give lyst, mod og evne til at formulere sig på engelsk i et moderne og internationalt samfund. Undervisningen skal skabe rammer for oplevelse, indsigt og samarbejde samt styrke elevernes aktive medvirken. Herved skal undervisningen bidrage til, at eleverne bevarer lysten til at beskæftige sig med sprog og kultur til fremme af deres videre udvikling.
Undervisningen skal give eleverne indsigt i kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande og derved styrke deres internationale forståelse og forståelse af egen kultur.
Slutmål for faget Engelsk
Efter 8. klassetrin
Sprog er et socialt fænomen, situationsafhængigt og med et indhold. Engelskundervisningen rummer
derfor såvel en sproglig som en kulturel side, og faget har således både et færdighedsaspekt, et
orienteringsaspekt og et holdningsdannende aspekt.
Undervisningen skal give eleverne mulighed for at kunne bruge engelsk som et internationalt kommunikationsmiddel
og for at forstå, at sproget er et redskab, som både kan give dem del i værdifulde
kundskaber og oplevelser samt muligheder for at udveksle tanker, holdninger, følelser osv.
Undervisningen tilrettelægges varieret og alsidigt, således at eleverne, i fællesskab og hver for sig,
får muligheder for at nå så langt som muligt inden for de enkelte kundskabs- og færdighedsområder.
De centrale kundskabs- og færdighedsområder er angivelser af undervisningens indhold, og de skal
anvendes som pejlemærker både ved planlægningen og ved evalueringen af undervisningsforløb.
Derfor bør de integreres i de enkelte undervisningsforløb og herved støtte hinanden.
Kommunikative færdigheder
Engelsk skal bruges til mange forskellige formål. Eleverne skal derfor arbejde med:
- At forstå talt engelsk af forskellige typer, først og fremmest britisk og amerikansk engelsk, men også andre former, fra eksempelvis lydbånd eller film - såvel samtale som længere sammenhængende
fremstillinger - og reagere på det på en måde, der passer til situationen.
2
- At udtrykke sig hensigtsmæssigt både i samtaler og i sammenhængende mundtlige fremstillinger.
- Fortælling, både som lytter og fortæller.
- At forstå og bearbejde forskellige typer af billedtekster, såvel levende billeder som stills.
- At læse tekster, som giver information og oplevelser.
- At udtrykke sig hensigtsmæssigt i sammenhængende skriftlige fremstillinger.
Sprog og sprogbrug
Sprogets brug bestemmes af en række forhold som hensigt, situation, afsender og modtager.
Eleverne skal derfor arbejde med:
- Sprogets forskellige virkemidler, herunder den betydning, det har at udtrykke sig præcist og varieret.
- Hvordan det engelske sprog fungerer og er opbygget, herunder regler om udtale og grammatik.
- Ordforrådets afgørende rolle ved brugen af sproget.
- Forskelle og ligheder mellem engelsk og dansk.
Sprogtilegnelse
Det er vigtigt, at man udvikler forståelse af, hvordan man bedst tilegner sig engelsk. Eleverne skal
derfor arbejde med:
- Strategier, der understøtter forståelsen af sproget og fremmer sprogproduktionen.
- Varierede arbejds- og samarbejdsformer.
- Såvel færdighedsmæssige som praktiske, musiske og kreative sider af faget.
- Forskellige medier.
- Grammatikker, ordbøger og andre opslagsværker.
- Engelsk i tværfaglige sammenhænge.
Kultur- og samfundsforhold
Indsigt i kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande er væsentlig.
Eleverne skal derfor arbejde med:
- Historisk baggrund, levevilkår, dagligliv, værdier og normer for mennesker i engelsktalende
lande.
- At orientere sig om verdenen gennem brug af engelsk og derved mere generelt udvikle deres
forståelse af andre kulturer.
- Forskellige skrevne og talte tekster samt andre kunstformer, der kan give eleverne oplevelser af
de engelsksprogede kulturer.
- forskelle og ligheder mellem de engelsktalende landes kulturer og egen kultur.
Delmål
Delmålene indeholder en angivelse af undervisningens progression i fire forløb. Engelskundervisningen skal dog betragtes som et samlet hele fra børnehaveklasse til 9. klasse uden mærkbare overgange mellem forløbene.
Undervisningen bygger på, at eleverne bl.a. fra dansk allerede har en kunnen, viden og erfaring med
hensyn til at lære, til sprog og dets brug, til begreber, til forståelse af deres omverden samt til brug af edb.
Det er målet, at eleverne igennem hele undervisningsforløbet opbygger deres selvtillid som sprogbrugere og deres forståelse af gode arbejds- og samarbejdsformers betydning for sprogtilegnelsen. Der skiftes således mellem forskellige organisationsformer (individuelt, par, gruppe, klasse) afhængig af aktiviteternes art.
De sproglige aktiviteter tilrettelægges således, at eleverne møder en mangfoldighed af oplevelser og
sanseindtryk. Praktisk-musiske arbejds- og udtryksformer indgår i de sammenhænge, hvor de kan
tilføre undervisningen en yderligere dimension.
Delmål 0.kl-3.klasse. Fokuspunkt på Branderup Friskole: Tidlig sprogstart
Under hensynstagen til børnenes alder, udvikling og klassetrin skal delmålet for begynderengelsk ses i en sammenhæng med læseplanens øvrige 3 forløb fra 4. kl.- 9. klasse.
Eleverne opbygger igennem hele undervisningsforløbet 0.kl- 9. klasse deres selvtillid som sprogbrugere og deres forståelse af gode arbejds- og samarbejdsformers betydning for sprogtilegnelsen. Der skiftes således mellem forskellige organisationsformer (individuelt, par, gruppe, klasse), dog vil hovedvægten i begynderforløbet ligge i klasseundervisning.
De sproglige aktiviteter tilrettelægges således, at eleverne møder en mangfoldighed af oplevelser og sanseindtryk. Der lægges i dette forløb særlig vægt på de praktisk- musiske arbejds- og udtryksformer, endvidere er begrebet ” legende engelsk ” særlig vigtigt.
Hovedvægten lægges på det mundtlige engelsk. Emneområderne skal være dels konkrete, dagligdags og virkelighedsnære, dels appellere til elevernes fantasi.
Kommunikative færdigheder.
Eleverne skal arbejde med:
Lyttefærdighed
Opbygning af et simpelt klasseværelsessprog, indøvelse af faste vendinger
Brug af sproget i situationer, hvor sprog og handling knyttes sammen gennem imitation, kommunikationslege, små rollespil, bevægelse, sange, lege, rim og remser.
Udvikling af spontan lytte- og talefærdighed ved at kommunikere med andre elever parvis og i smågrupper.
2.-3. klasse: læsning af korte og sprogligt enkle tekster, ofte med støtte i billeder og lydbånd.
2.-3. klasse: At eksperimentere med skriftsproget i meget enkelt form; ordlister, breve, beskrivelser og meddelelser.
Sprog og sprogbrug.
Elevernes nysgerrighed og sproglige opmærksomhed er udgangspunkt for sammenligninger mellem dansk og engelsk sprog og sprogbrug.
Sprogtilegnelse.
Eleverne udvikler deres bevidsthed om, hvordan de tilegner sig engelsk. Dette sker ved, at de;
”Afprøver” engelsk mest muligt.
Udnytter mulighederne for at møde engelsk udenfor skolen.
Gætter kvalificeret i forbindelse med lytning.
Kultur- og samfundsforhold.
Eleverne skal møde enkelte ting fra kultur og levevilkår, geografi og historie, først og fremmest fra Storbritannien.
Valg af emner tager udgangspunkt i det nære og genkendelige, såsom familien og dens daglige rutiner, boliger, tøj, mad, indkøb, dyr, interesser, fritid, ferier, højtider og flag. De fleste af emnerne giver umiddelbart mulighed for at drage sammenligninger til egne forhold.
Elementer fra engelsksproget børnekultur inddrages, fx sange, rim og remser, lege, danse, spil, hjemmesider og fortællinger.
Delmål 4.- 5. klasse
Hovedvægten lægges stadig på det mundtlige arbejde. Emneområderne skal være dels konkrete, dagligdags og virkelighedsnære, dels appellere til elevernes fantasi. I undervisningen kræver eleverne afveksling og variation og derfor bør de forskellige undervisningsforløb være intensive og fyldte med aktivitet.
Eleverne møder nye ord og vendinger i en helhed, med fokus på at lytte, forstå og imitere. Der lægges op til, at eleverne opdager hvad ord og vendinger kan betyde, i forbindelse med, at de handler, synger, laver bevægelser, leger, m.m.
Kommunikative færdigheder
Eleverne skal arbejde med:
- Lyttefærdighed, bl.a. gennem brug af lydbånd, video og lærerens fortælling.
- Opbygning af et klasseværelsessprog, fx indøvelse af en række faste vendinger.
- Brug af sproget i situationer, hvor sprog og handling knyttes sammen gennem imitation, kommunikationslege,
rollespil, sange, rim og remser.
- Udvikling af spontan lytte- og talefærdighed ved at kommunikere med andre elever parvis og i
smågrupper.
- Læsning af korte og sprogligt enkle tekster, ofte med støtte i billeder og lydbånd.
- At eksperimentere med skriftsproget (fx i form af billedtekster, ordlister, enkle breve, beskrivelser
og meddelelser).
Sprog og sprogbrug
Elevernes nysgerrighed og sproglige opmærksomhed er udgangspunkt for sammenligninger mellem
dansk og engelsk sprog og sprogbrug.
Hen imod slutningen af forløbet arbejdes der med de områder inden for udtale, rytme, intonation,
stavning, ordforråd og grammatik, som er nødvendige for elevernes udtryksfærdighed, fx brug af
kendeord, flertals-s og hjælpeudsagnsordene i nutid.
Sprogtilegnelse
Det er målet, at eleverne udvikler deres bevidsthed om, hvordan de tilegner sig engelsk.
Dette sker ved, at de:
- møder sproget i varieret helheds- og handlingsprægede situationer.
- med støtte fra læreren får fæstnet nyt stof gennem forskellige aktiviteter.
- viser at de vil og tør anvende sproget på egen hånd og forsøger at gøre sig forståelige, selvom deres sproglige formåen ikke slår til.
- er sprog-nysgerrige.
- benytter engelsk mest muligt.
- møder engelsk uden for skolen.
- forsøger at gøre sig forståelige, selvom deres sproglige formåen ikke slår til.
- gætter kvalificeret, fx i forbindelse med lytte- og læsetekster.
Kultur- og samfundsforhold
Eleverne skal arbejde med kultur og levevilkår, først og fremmest i Storbritannien og USA.
Valg af emner tager udgangspunkt i det nære og genkendelige, såsom familien og dens daglige rutiner,
boliger, tøj, mad, indkøb, skoler, dyr, interesser, fritid, ferier og højtider. De fleste af emnerne
giver umiddelbart mulighed for at drage sammenligninger til egne forhold.
Både tekst- og billedmaterialer bør afspejle den engelsktalende verdens kulturer.
Elementer fra engelsksproget børnekultur inddrages, fx sange, rim og remser, lege, danse, spil og
fortællinger.
Delmål 6.-7.klasse
Sproget som et anvendeligt kommunikationsmiddel er i centrum. Indholdet bør omfatte en variation
af aldersrelevante emner, tekster og aktiviteter.
Kommunikative færdigheder
Eleverne skal arbejde med:
- Lyttefærdighed, bl.a. med forskellige varianter af britisk og amerikansk engelsk.
- Aktiv lytning til lærerens fortælling.
- Samtalefærdighed i mange forskellig situationer, fx gennem dramatiseringer, rollespil, simulationer
og andre par- og gruppeaktiviteter.
- Færdighed i at kunne give en sammenhængende mundtlig fremstilling, fx i form af korte redegørelser
og referater.
- At uddrage informationer fra forskellige typer af billedtekster, fx illustrationer, plakater, collager,
tegneserier, video og andre elektroniske medier.
- Læsefærdighed ved brug af forskellige teksttyper inden for skønlitteratur og sagprosa, fx fortællinger,
sangtekster, drama, annoncer, brochurer og opskrifter.
- Skrivefærdighed, så de kan formulere sig mere sammenhængende og give udtryk for fantasi og
oplevelser, fx i form af breve, beskrivelser og meddelelser.
Sprog og sprogbrug
Elevernes nysgerrighed og undren er udgangspunkt for arbejdet med sproglig opmærksomhed.
Arbejdet med at udbygge ordforrådet inden for centrale områder er væsentligt. Særlig opmærksomhed
rettes mod ord og vendinger, der ofte giver anledning til misforståelser.
Der arbejdes med de områder inden for udtale, rytme, intonation, stavning og grammatik, som har størst betydning for, at kommunikationen lykkes. Inden for grammatikken lægges vægt på navneords og udsagnsords bøjning, herunder især nutid, datid, førnutid og udvidet nutid.
Der arbejdes med forholdet mellem sprogets form og dets funktion fortrinsvis i integrerede sammenhænge.
Sprogtilegnelse
Eleverne skal arbejde med:
- Strategier, der fremmer mundtlig kommunikation, fx omskrivning ved hjælp af andre ord.
- Lyttestrategier.
- Læsestrategier.
- Skriveprocessen og dens faser: førskrivning, nedskrivning, bearbejdning og anvendelse, fx ved
hjælp af elektronisk tekstbehandling.
- Anvendelse af ordbøger og andre hjælpemidler.
Eleverne styrker deres sprogtilegnelse ved at opsøge og udnytte de muligheder, der er for at bruge
engelsk både i og uden for skolen.
Kultur- og samfundsforhold
Eleverne skal arbejde med historie, kultur og levevilkår i engelsktalende lande. Hovedvægten lægges
fortsat på Storbritannien og USA.
Valg af emner udvides fra det nære og genkendelige til også at omfatte fx fritidsliv, natur samt geografiske
og historiske forhold i engelsktalende lande.
De fleste af emnerne bør give mulighed for at drage sammenligninger til egne forhold.
Forskellige teksttyper fra engelsksproget ungdomskultur inddrages, fx musik, blade, film og tv-serier.
Der arbejdes med kortere skønlitterære tekster, som kan give eleverne en mere nuanceret forståelse
af menneskelige relationer og kulturforhold.
Det tilstræbes, at eleverne får mulighed for at komme i kontakt med andre, hvor brugen af engelsk
er en reel nødvendighed, fx gennem skolekontakt, elektronisk post, pennevenner eller møde med
udlændinge i og uden for skolen. Indholdet bør styre kommunikationen, fx som led i opgaveløsning.
Delmål 8.klasse
Sproget som et kommunikationsmiddel er i centrum med øgede forventninger til en forholdsvis
præcis og nuanceret brug af og bevidsthed om sproget. Eleverne skal have mulighed for at møde et
stort udbud af alderssvarende tekster, emner og aktiviteter. De arbejder efterhånden mere selvstændigt og med større grad af medansvar og medbestemmelse.
Kommunikative færdigheder
Eleverne skal arbejde med:
- Lyttefærdighed gennem mødet med engelsk brugt som modersmål i forskellige regionale og sociale
varianter og som internationalt kommunikationsmiddel, eksempelvis fra lydbånd eller film.
- At lytte til og bidrage med fortællinger.
- Mundtlig sprogfærdighed, fx gennem referater, fremlæggelser og foredrag samt ved at tage del i
samtaler, diskussioner og debatter, efterhånden også om mere abstrakte emner.
- Læsning og bearbejdning af forskellige typer af tekster såsom nyhedstekster, reklamer, noveller,
digte, sangtekster mv..
- Forskellige medier og informationskilder, fx databaser, tidsskrifter og leksika.
- At skrive længere sammenhængende tekster, fx i form af redegørelser, fortællinger og debatindlæg,
hvor indhold og stil søges afpasset efter læser og formål.
- Forskellige præsentationsformer, fx redegørelser og dramatiseringer eller præsentation ved
hjælp af plancher, lydbånd, video og computer.
Sprog og sprogbrug
Det er målet, at eleverne udvikler deres sproglige bevidsthed for at kunne benytte sproget relevant i
forhold til situationen, fx i overensstemmelse med gængse sociale omgangsformer i engelsktalende
lande. Der arbejdes med forskelle på tale- og skriftsprog.
I forbindelse med skrevne tekster arbejdes der med teksternes opbygning, sammenhæng og disponering.
Arbejdet med et præcist og varieret ordforråd udvides i takt med de emner og situationer, som undervisningsindholdet
kræver. Der arbejdes med de synonymer, faste vendinger og visse kulturbundne
udtryk, der oftest giver anledning til misforståelser.
Der arbejdes med centrale grammatiske områder, fx ordklasser, kongruens, ordstilling, udsagnsordenes former og funktioner, stedord, biord, retstavning og tegnsætning. Arbejdet med grammatik integreres så vidt muligt i såvel tekstarbejde som i mundtlig og skriftlig fremstilling.
Sprogtilegnelse
Det er målet, at eleverne styrker deres bevidsthed om, hvordan de tilegner sig engelsk. Dette sker
bl.a. ved, at de opsøger og udnytter de muligheder, der er for at bruge engelsk i og uden for skolen.
Elevernes erfaringer fra arbejdet med andre fremmedsprog inddrages.
Eleverne skal arbejde med:
- Strategier, der fremmer mundtlig kommunikation.
- Læse- og lyttestrategier i forbindelse med tekstarbejde og informationssøgning.
- Skriveprocessen og dens faser, fx ved hjælp af elektronisk tekstbehandling.
- Ordbøger, grammatiske oversigter og andre hjælpemidler.
Kultur- og samfundsforhold
Det er målet, at eleverne udbygger deres viden om historie, kultur- og samfundsforhold i engelsktalende
lande. Sammenligninger med danske forhold indgår naturligt i dette arbejde.
Emneområderne kan fx være: unges levevilkår, medier, skoleliv, fritidsliv, arbejdsliv, natur og miljø samt aktuelle problemstillinger.
I arbejdet inddrages historiske og geografiske perspektiver for at belyse nutidige kultur- og samfundsforhold.
Forskellige teksttyper fra engelsksproget ungdomskultur inddrages, fx tidsskrifter, musiktekster,
film og tv.
Der arbejdes med skønlitteratur, som kan give eleverne indsigt i levevilkår, værdier og normer i engelsktalende lande.
Det tilstræbes, at eleverne får mulighed for at komme i kontakt med andre, hvor brugen af engelsk
er en reel nødvendighed, fx gennem skolekontakt, elektronisk post, studieture, udvekslingsrejser
eller møde med udlændinge i og uden for skolen. Indholdet bør styre kommunikationen, fx som led
i opgaveløsning.